اصلا غصه نخورید که چرا در یک آپارتمان کوچک ساکن هستید. ایده‌های خوبی برای تحرک فرزندتان داریم

 

 آپارتمان‌های نقلی امروز حیاط ندارند ولی با کتاب و صندلی و دیوار هم که توی هر خانه‌ای هست، می‌شود ورزش کرد اگر اهل تماشای تلویزیون یا دنبال کردن اخبار روزنامه‌ها باشید، حتما آمارهای نگران‌کننده فقر حرکتی بین کودکان ایرانی، به گوش‌تان خورده است. خمیدگی پشت، ضعف عضلات، چاقی، دیابت و…، همه و همه، نتیجه مشکل ساده‌ای به نام کم‌تحرکی است که در سال‌های اخیر، به دلیل کوچک بودن محیط زندگی، نبود فضای مناسب بازی و ورزش برای کودکان، گرایش بی‌رویه بچه‌ها به استفاده از بازی‌های رایانه‌ای، نشستن پای برنامه‌های تلویزیونی و…، ایجاد و به دلیل ناآگاهی والدین، تشدید شده است.


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 17 آبان 1393برچسب:, | 10:58 | نویسنده : پریسا |

با لـوس‌بازی بچه‌ها چه باید کرد؟

تازه شام‌مان را در رستوران تمام کرده بودیم. در طول شام دختر 4 ساله‌ام ستاره، تکه‌های مرغش را به این طرف و آن طرف پرتاب می‌کرد، دوست نداشت کلم بروکلی بخورد و آبلیموها را هم روی زیر بشقابی‌اش می‌ریخت.

تازه بعد از همه این کارها از من بستنی می‌خواست. جواب من کاملا روشن بود: نه! با مخالفت من، ستاره نشست کف زمین و دست‌هایش را دور زانویش قلاب کرد و با یک چشمک به من گفت: «من می‌دونم که تو بهترین مامان دنیایی، توروخدااا.» این حالت ترکیب وحشتناکی از ناله و خواهش بود و من طبق معمول تسلیم شدم. مثل خیلی از بچه‌ها، دختر من هم یاد گرفته چطور آنچه را می‌خواهد با تکرار رفتاری که در گذشته کارساز بوده به دست آورد. او نقطه ضعف مرا به شکل ماهرانه‌ای با آه و ناله و یک نمایش اثرگذار نشانه می‌رود. این تنها یکی از چند روشی است که بچه‌ها به طور مرتب برای رسیدن به هدفشان انجام می‌دهند(بسته به سن، مهارت زبانی، خلق و خو و تکنیک‌های دیگر، کودک شما می‌تواند هرکدام از رفتارهای کج‌خلقی، پرتاب کردن اشیا و مدام بحث کردن را داشته باشد.) 

در اینجا تعدادی راهبرد برای شایع‌ترین درگیری‌های رفتاری والدین با کودکان وجود دارد......


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 17 آبان 1393برچسب:, | 10:53 | نویسنده : پریسا |

تربیت دینی کودکان امری ضروری و لازم است و این ضرورت حداقل از دو دید فردی و اجتماعی قابل رسیدگی است. از لحاظ فردی باید بگوییم که مذهب پایه و مایه همه جوانب و ابعاد زندگی فرد و سبب بسیاری از رشدها و پستی هاست. چه بسیارند امانت های الهی که در سایه بی توجهی اولیای کودک به جنبه های عقیدتی و مذهبی او، لکه دار می شوند و یا کودکانی را می شناسیم که می توانند در آینده ای نزدیک اعضایی مفید به حال خود و اجتماع تربیت شوند.تربیت مذهبی، کنترلی برای اخلاق، ضابطه ای برای حیات فردی و اجتماعی برای رشد معنویت و آرمانگرائی است. مذهب می تواند تقویت کننده جنبه فراخود یا وجدان اخلاقی طفل باشد و زمینه را برای وسعت بخشیدن به اطلاعات او فراهم آورد. حجاب های شک و تردید در سایه آن پاره می شود و انسان به مراحلی از لحاظ رشد می رسد که در سایه استدلال عقلی میسّر نیست. اگر تربیت مذهبی براساس اندیشه درست، استوار باشد موجب رشد و پیشرفت می شود و فرد را از سقوط می رهاند و برای زحمات کودک پاداشی از درون تهیه می شود و کسی که از طریق نیروها و انگیزه های درونی برای انجام تکالیف و وظایف هدایت شود از آسیب پذیری کمتری برخوردار است. آلودگی ها در او رو به کاهش می گذارد، اضطراب و وسوسه ها که بخصوص در سنین نوجوانی عارض فرد می شود از میان می رود و آرامش نسبی برایش حاصل می آید.


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 17 آبان 1393برچسب:, | 10:40 | نویسنده : پریسا |

پرسش

دختری 4 ساله دارم که خیلی بد اخلاق است و دائما در حال نق زدن. من وقتی که از خواب بیدار میشه تمام تلاشم رو میکنم تا با خنده و شوخی و بازی بتونم خوش اخلاقش کنم اما فایده ای نداره.سعی کردم برای کنار گذاشتن این حالت راههای زیادی رو امتحان کنم مثلا برای خوش اخلاقی جایزه گذاشتم(کارها و چیزهایی که دوس داره) و یا تنبیه کردم .گاهی بهش بی محلی کردم یا قهر کردم. کل روز میگه بریم خونه مادربزرگش ولی وقتی میرسیم رفتار درستی نداره و همیشه نق میزنه.

 


 پاسخ

 بد اخلاقی کودک می‌تواند به چند دلیل باشد:

 

1)    در زمان‌های کم خوابی، گرسنگی و خستگی، کودک تندخو می‌شود.

2)    یکی از علل پرخاشگری کودک الگوبرداری از رفتار والدین است.یعنی بچه‌هایی که الگوی رفتاری پرخاشگر دارند همانند الگوهای خود رفتار می‌کنند. آیا شما و همسرتان رفتار خشونت‌آمیز دارید؟

3)    دلیل دیگر تندخویی، ناکامی است. یعنی وقتی کودک به هدف خودش نمی رسد، بداخلاقی می‌کند. آیا شما به اندازه کافی به فرزندتان آزادی میدهید یا او حق نظر دادن راجع به همه چیز را ندارد؟ اگر این‌طور است پس او پرخاشگر می‌گردد.

4)    ممکن است کودک شما از دسته کودکان دشوار باشد، بعضی از کودکان هنگام تولد، الگوی خواب، خوراک و دفع نامنظمی دارند و آرام هستند. ولی حتی این کودکان با داشتن یک والد ملایم و با صبر و حوصله در جهت آرامش حرکت می‌کنند.

5)    حال خودتان بعنوان مادر چطور است؟ افسرده مضطرب نیستید؟ گاهی مادر خودش حال خوشی ندارد و کودک به خاطر نزدیکی عاطفی، معمولاً روحیات مادر را در رفتارش منعکس می‌کند. اگر حال شما خوش نیست حتماً خودتان را درمان کنید تا مشکل کودکتان هم به تدریج حل شود.

6)     شما در طول روز چقدر با کودکتان وقت می‌گذرانید و با او بازی می‌کنید؟ اگر بانک عاطفی کودکتان خالی باشد مدام لجبازی می‌کند.

7)    قهر یا کم محلی کار بسیار غلط و اشتباهی است، که پیامش این است که «تو بد هستی و من تو را دوست ندارم». ما می‌گوییم به رفتارهای غلط کودک بی‌توجهی کنید انگار که این رفتارها را ندیده‌اید، تا میزان آن رفتارها کم شود. پیروز باشید

 

 

مشاور : خانم دکترحسینی


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 17 آبان 1393برچسب:, | 10:27 | نویسنده : پریسا |

آموزش حروف الفبا به کودک شاید کمی مشکل باشد ولی هر کاری نیاز به اصول علمی دارد. در اینجا در خدمت روانشناس بدراسادات همایونیان هستیم :به گزارش تکناز به نقل از فارس ، بدرالسادات همایونیان با اشاره به ناتوانی‌های یادگیری به عنوان یکی از دلایل افت تحصیلی در کودکان و نوجوانان اظهار داشت: اگر معلمی بتواند در محیط مدرسه و در سالهای ابتدایی مشکلات یادگیری را کشف کند و کودک را به دلیل این مشکلات سرزنش نکند در حل این مسئله بسیار مؤثر خواهد بود.


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 17 آبان 1393برچسب:, | 10:26 | نویسنده : پریسا |

نگرانی برخی از والدین این است که فرزندشان علاقه چندانی به مدرسه و درس خواندن ندارد دراین بخش مهم ترین وبهترین توصیه ها را برای والدین گرامی گردآوری کردیم تا دیگر نگران چگونه علاقمند کردن فرزندشان به مدرسه نباشند.توصیه هایی برای علاقه مند کردن کودکان به مدرسه ، فرق نمی‌کند در چه سن و سالی باشی، وقتی صدای قدم‌های پاییز در کوچه‌ها طنین‌ می‌اندازد، بی‌اختیار خاطرات شیرین روزهای مدرسه و شیطنت‌های پشت میز و نیمکت در ذهن یادآور می‌شود.


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 17 آبان 1393برچسب:, | 10:23 | نویسنده : پریسا |

هیچ‌کدام از ما انسان کاملی نیستیم، به همین دلیل هیچ‌وقت نمی‌توانیم کاری را کامل انجام دهیم، مخصوصاً اگر دفعه اولی باشد که آن را امتحان می‌کنیم. پشتکار به بچه‌ها کمک می‌کند هیچ‌وقت دلسرد نشده و برای چیزهایی که می‌خواهند، به تلاششان ادامه دهند.
 
 
بچه‌ها مثل اسفنج می‌مانند. نگاه می‌کنند و هر چه که در محیطشان باشد را جذب می‌کنند، مخصوصاً از طریق دیداری و شنیداری.
     

اکثر کلمات و رفتارهای کودکان، ناشی از تقلید از والدینشان یا بزرگ‌ترهای دیگر در اطرافشان است. خیلی وقت‌ها از کلماتی که از دهان آن‌ها بیرون می‌آید، حسابی شگفت‌زده می‌شوید؛ و وقتی مدرسه را شروع می‌کنند، با تأثیرات همسالانشان، بمباران شده و دنیای امن و راحتشان، زیر و رو می‌شود. اما اگر فرزندانتان را از همان ابتدا با ۱۰ مورد از مهم‌ترین ارزش‌ها آشنا کنید، می‌توانند به خود متکی شده و زندگی شاد و راحتی داشته باشند.
ادامه مطلب...


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 17 آبان 1393برچسب:, | 10:20 | نویسنده : پریسا |

یکی از مشکلات شایع در کودکان، شب‌ادراری است که برخی والدین با آن دست به گریبانند. می‌توان گفت شب‌ادراری دلایل مختلفی دارد که با رفع این عوامل، این عارضه به آسانی درمان می‌شود.

 از آنجا که شب‌ادراری معمولا در روحیه کودکان اثرات نامطلوب، به ویژه دردراز مدت برجای می‌گذارد، لذا تشخیص صحیح علت و درمان آن می‌تواند در شکل‌گیری روانی سالم کودک در آینده بسیار موثر باشد.

ادامه مطلب...


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 17 آبان 1393برچسب:, | 10:19 | نویسنده : پریسا |

مقایسه کردن، زمینه‌ساز دروغ گویی کودکان
انتظار و توقع بیش از حد از کودکان و مقایسه آنها با دوستان و همسالان در زمینه‌های گوناگون، یکی از علت‌های دروغ‌گویی محسوب می‌شود و والدینی که انتظارات بیش از حد توان و استعداد کودکان داشته باشند و آنان را زیر فشار قرار دهند، کودکان را به دروغگویی وامی‌دارند. والدین باید توجه داشته باشند که....


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 17 آبان 1393برچسب:, | 10:17 | نویسنده : پریسا |

دکتر محمدی کنگرانی با بیان اینکه بیشترین علت مکیدن انگشت کودکان، کاهش اضطراب به ویژه در سنین 4 تا 5 سالگی است، گفت: اگر کودک در سنین بالاتر نتواند عادت خود را ترک کند از طرف والدین و اطرافیان با واکنش‌های بدی مواجه می شود که باعث کاهش اعتماد به نفس و بدتر شدن این عادت در وی می‌شود.دکتر حامد محمدی کنگرانی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه عادت مکیدن انگشت در کودکان تا پیش از دو سالگی طبیعی است، گفت: در این سن نیاز به خوردن کودک با مکیدن ارضاء می‌شود، با بالا رفتن سن کودک، هنوز حس مکیدن شیر مادر وجود دارد و کودک برای برطرف کردن این حس با مکیدن انگشت خود احساس آرامش می کند.این متخصص روانپزشک با بیان اینکه بیشترین علت مکیدن انگشت کودکان کاهش اضطراب به ویژه در سنین 4 تا 5 سالگی است، گفت: ممکن است عادت مکیدن انگشت به شکل دیگری مانند جویدن ناخن و یا بازی کردن با موها در کودک باشد چرا که از نظر اطرافیان زشتی اجتماعی کمتری دارد.دکتر محمدی کنگرانی با تاکید بر اینکه مکیدن انگشت می تواند مشکلات جدی در زمینه دندان ها، لثه و آرواره به وجود آورد، گفت: مک زدن‌های طولانی کودک به شست یا انگشتش در طول روز و شب، موجب جلو آمدگی دندان‌ها و ناهنجاری‌های استخوان فک او می شود.وی در ادامه انتقال عفونت به دهان را از دیگر عوارض مکیدن انگشت عنوان کرد و افزود: اگر کودک در سنین بالاتر نتواند عادت خود را ترک کند، از طرف والدین و اطرافیان با واکنش‌های بدی مواجه می‌شود که باعث کاهش اعتماد به نفس و بدتر شدن این عادت در وی می‌شود.دکتر محمدی کنگرانی برطرف کردن عامل اضطراب را بهترین راه درمان ترک مکیدن انگشتان دست دانست و افزود: نادیده گرفتن مکیدن انگشت و پرت کردن هواس کودک مانند دعوت کردن او به بازی توسط والدین و اطرافیان از دیگر راهکارهای درمانی هستند.این متخصص روانپزشک به والدین توصیه کرد: اقدام مادران برای تشویق کودک خود برای ترک مکیدن انگشت به صورت دادن کادو بهتر است به شکل نامنظم باشد.وی در پایان تاکید کرد: والدین باید مراقب باشند که انگشت مکیدن کودک خود را با عادت دیگری جایگزین نکنند چرا که این کار درست نیست و توصیه نمی‌شود.


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 17 آبان 1393برچسب:, | 10:14 | نویسنده : پریسا |

والدین باید بدانند فرزندان ابزاری برای رسیدن به آرزوهای ازدست رفته شان نیستند و اصرار و سخت گیری های آن‌ها اضطراب بچه‌ها را بیشتر می‌کند.
 

 اواخر اردیبهشت و اوایل تا اواسط خرداد برای دانش‌آموزان یادآور امتحانات پایان سال و نتیجه یک سال تحصیل است. بسیاری از والدین که کسب نمرات بالا را تنها نشانه موفقیت فرزندان می‌دانند در این روزها با محدود کردن بسیاری از تفریحات و برنامه‌های خانوادگی توجه شان را به امتحانات فرزند معطوف کرده و با محدود کردن او تصور می‌کنند


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 17 آبان 1393برچسب:, | 10:9 | نویسنده : پریسا |

در مورد کودکان 6 تا8 ساله کودک باید بتواند زمان غذا خوردن بنشیند که حدود 20 تا 30 دقیقه است. اگر در این سن کودک ایستاده غذا می‌خورد او را مجبور کنید همه غذاهایی را که زمین ریخته جمع کند.
 بسیاری از والدین از یاد دادن آداب غذا خوردن به فرزندشان کلافه هستند. آنها آرزوی روزی را دارند که فرزندشان بدون آنکه سس گوجه فرنگی را روی لباسش بریزد، غذایش را تمام کند یا حداقل....

برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 17 آبان 1393برچسب:, | 10:7 | نویسنده : پریسا |

به جای اخم کردن سعی کنید با کودک‌تان همراه شوید و از او بپرسید حالا باید چه کار کرد. احتمالاً کودک‌تان هیچ ایده‌ای برای از بین بردن چاقی خود ندارد اما با این سوال تلاش می‌کند تصمیمی جدی بگیرد.
 
کودکانی که به سن مدرسه نزدیک می‌شوند، بیشتر به خود توجه می‌کنند و این کاملاً طبیعی است که کودکی دائماً از چاق بودن خود ابراز نگرانی کند، البته به شرط این که به شکل افراطی نباشد. البته کودکانی که در کشورهایی زندگی می‌کنند که همه به صورت طبیعی چاق هستند، غالباً کمتر چنین نگرانی دارند.
 
با وجود این‌که این مساله در اغلب فرهنگ‌ها پذیرفته شده است، اما باز هم نگرانی شما به عنوان پدر یا مادر کودک، طبیعی است و باید به او کمک کنید تا نه تنها ظاهر بهتری پیدا کند، بلکه بتواند سالم‌تر زندگی کند. البته کودکان کوچک‌تر معمولاً به موارد منفی ظاهر خود توجهی ندارند اما به محض این‌که به سن 7 یا 8 سالگی می‌رسند، ناگهان تمام این موارد را می‌بینند و در پی رفع آن‌ها بر می‌آیند.

 در صورتی که جمله «من خیلی چاقم!» را از کودک‌تان شنیدید– حتی بارها و بارها– خونسردی خود را حفظ کنید و اخم نکنید. اگر واکنش بدی از خود نشان دهید احتمالاً ده برابر بیشتر این جمله را می‌شنوید.
 
به جای اخم کردن سعی کنید با کودک‌تان همراه شوید و از او بپرسید حالا باید چه کار کرد. احتمالاً کودک‌تان هیچ ایده‌ای برای از بین بردن چاقی خود ندارد اما با این سوال تلاش می‌کند تصمیمی جدی بگیرد.
 
سعی کنید با آرامی کودک‌تان را متوجه این نکته کنید که چاقی یک پدیده طبیعی و چربی نیز مانند استخوان‌ها و پوست بخشی از بدن است و ما هم برای انجام بسیاری از کارها به وجود چربی نیاز داریم. صبحت کردن از خصوصیت­های بدنی نیز می‌تواند مفید باشد. برای کودک‌تان توضیح دهید که هر کسی ویژگی‌های خاصی دارد، مثل این که برخی از آدم‌ها بلند قد هستند و بعضی دیگر کوتاه، برخی چاق هستند و برخی دیگر لاغر. سپس تصورهای منفی او نسبت به شکل بدن‌اش را از بین ببرید. اگر برنامه‌های تلویزیونی که نشان می‌دهند بدن ایده‌آل مردان و زنان چگونه باید باشد، موجب این مشکل شده‌اند، سعی کنید تماشای تلویزیون را برای کودک‌تان محدود کنید. البته این را هم فراموش نکنید که نمی‌توانید کودک را کاملاً محدود کنید و او را در یک فضای بسته نگه دارید. هم‌چنین نمی‌توانید او را از تمام تصاویر و پیام‌های مراکز لاغری دور نگه دارید. اما در همین سن هم می‌توانید برای کودک‌تان تفاوت میان ایده‌آل‌ها و واقعیت‌ها را توضیح دهید.
 
وقتی کودک کمی بزرگ‌تر شد می‌توانید در مورد بیلبوردها، تبلیغات، فیلم‌ها، مجلات، برنامه‌های تلویزیونی و تبلیغات شهری که دور ما را فرا گرفته‌اند و پیام‌هایشان در مورد لاغری‌های ایده‌آل، با او صحبت کنید.


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 17 آبان 1393برچسب:, | 10:4 | نویسنده : پریسا |

بسیاری از پدر و مادرها نگران بلوغ زودرس در فرزندان خود هستند. حال بلوغ زودرس چیست و چیکار باید انجام داد ؟چند روز قبل پسر کوچولوی یکی از دوستانم را دیدم و به شوخی به مادرش گفتم چقدر پشمالوست! گفتن این جمله همان و وا شدن سر درددل مادرش همان. او در حالی که سرش را به من نزدیک می‌کرد، آرام گفت

ادامه مطلب...


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 17 آبان 1393برچسب:, | 9:55 | نویسنده : پریسا |

بهترین سن برای فرستادن کودک به کودکستان چه وقت است؟

 


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 17 آبان 1393برچسب:, | 9:54 | نویسنده : پریسا |
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
 کد عدم راست کلیک


  • فور باکس
  • کد شکل موس

    كد ماوس

    
  • سیمز