گریه‌هایش تمام نمی‌شوند. می‌گویند از گرسنگی است و قطره‌ها و داروهای رنگارنگ را مقابل‌تان می‌گذارند تا شاید شیرتان بیشتر شود. گریه‌های نوزاد همیشه به‌خاطر کم‌غذایی نیست اما این ادعای  اطرافیان شما هم همیشه بیراه نیست. از طعم شیر گرفته تا میزان آن همه می‌توانند بر تغذیه نوزاد شما اثر بگذارند و گذشته از این موارد، شیر دادن که یکی از لذت‌بخش‌ترین کارهای مادرانه است، می‌تواند مشکلات جسمی را برای‌تان همراه بیاورد و به یکی از بزرگ‌ترین دردسرهای روزهای مادری‌تان تبدیل شود.

ادامه دارد...


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 25 بهمن 1393برچسب:, | 10:31 | نویسنده : پریسا |

هر انسان یک سوم زندگی خود را به خواب اختصاص می دهد. همین یک سوم تاثیر زیادی بر نحوه گذراندن دو سوم دیگر دارد.
 
از دیدگاه کلاپارد" بروز آمرانه خواب قابل قیاس با یک غریزه است". یک دوره کامل خواب شامل پنج مرحله است. مرحله یک مرحله خواب آلودگی، سستی و به خواب رفتن است. مرحله دو شامل خواب سبک است و مرحله سه مرحله گذار به مرحله عمیق است و مرحله چهارم مرحله خواب واقعی یا عمیق است.
 
مرحله پنجم مرحله ای است که به دلیل تفاوت امواج مغز و خصیصه های الکتروفیزیولوژیکی، به آن خواب متناقض می گویند. در خواب متناقض فرد دچار حرکات سریع چشم و سست شدن تنود عضلانی می شود.
 
بسیاری از خوابدیده ها در این مرحله اتفاق می افتد. خواب کودک و بزرگسال تفاوت هایی با هم دارند. از جنبه کمی، تفاوت آشکار در نیاز خواب کودک و بزرگسال دیده می شود.
 
یک نوززاد شبانه روز به طور متوسط ۱۶ الی ۱۷ ساعت می خوابد. با بالاتر رفتن سن به تدریج نیاز به خواب کم می شود. بین سیزده تا پانزده سالگی به ۸/۵ ساعت میرسد. میزان خواب در بزرگسالی تحت تاثیر تفاوت های فردی قرار می گیرد اما به طور متوسط ۶/۵ ساعت را به عنوان معیار خواب بهنجار در نظر گرفته اند. از حدود چهار ماهگی خواب شب و روز کودک از هم جدا می شود.
 
در حدود دو سالگی اغلب کودکان از خوابیدن اکراه دارند و در برابر خوابیدن مقاومت می کنند. بسیاری از آنها نیمه های شب بیدار می شوند و این بیداری همراه با اولین رویاهایی است که می بینند و اغلب کودکان از تاریکی و تنهایی شب اظهار ترس می کنند. خواب بعد از ظهر در حدود ۴ سالگی حذف می شود و مجموع خواب به تدریج کم می شود.
 
بیداری های شبانه تا دو ماهگی کاملا بهنجارند. در نخستین هفته های زندگی، آهنگ بیداری خواب از توالی چرخه های ۴۵ دقیقه ای تشکیل شده است. همزمان با کاهش طول مدت خواب شبانه، مدت زمان چرخه های آن طولانی تر می شود. و در بزرگسالی به ۹۰ دقیقه می رسد. تقریبا از حدود سه ماهگی به خواب رفتن نوزاد کمتر با پایان شیر خوردن ارتباط دارد.
 
در حدود نه تا دوازده ماهگی کودک نخستین مخالفت های جدی با خوابیدن را ابراز می کند. با تحکیم رابطه با مادر، اطمینان و آرامش کودک بیشتر می شود و راحت تر به خواب می رود.
 
در آغوش گرفتن، صدا، حرارت و تماس مادر خواب را مملو از یک بار عاطفی می کند و به نوزاد اجازه می دهد که راحت تر بخوابد. در واقع مادر یک "محافظ" واقعی خواب نوزاد است. اگر کودک در روابط محبت آمیز با والدین یا دیگر افراد مورد علاقه اش احساس ایمنی نکند به هنگام خوابیدن اضطراب او پا بر جا می ماند و در به خواب رفتن دچار مشگل می شود.
 
خواب دیدن:
 خواب دیده ها آهنگ چرخه خواب را تعیین می کنند. در بزرگسال جوانی که ۷- ۸ ساعت می خوابد، حدود ۱۰۰ دقیقه از مجموع خواب به خواب دیده ها اختصاص پیدا می کند. و خواب صبحگاهی بیشترین زمان خواب دیده ها را در بر می گیرد.
 
خواب دیدن نوزاد:
 حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد خواب نوزاد را خواب متناقض تشکیل می دهد. یعنی می توان گفت اضافه خواب نوزاد به صورت خواب متناقض است. اگرچه فیزیولوژی خواب متناقض نوزاد شبیه به بزرگسالی است که خواب می بیند.
 
اما تصاویر خواب نوزاد مانند خواب دیدن بزرگسالان صریح و سازمان یافته نیست چون هنوز تجربه های نوزاد و ظرفیت های دیداری او محدودند. چه در مورد بزرگسال و چه در مورد نوزاد خواب دیدن برای تعادل روانی اهمیت دارند و محرومیت از آن موجب صدمه دیدن سلامت فرد می شود.


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 25 بهمن 1393برچسب:, | 10:29 | نویسنده : پریسا |

نوزادی دارم که خوب وزن نمی‌گیرد از کجا بفهمم که به اندازه کافی شیر می‌خورد و سیر می‌شود و شیر من برایش کافی است یا نه؟

بهترین ملاک برای اینکه بدانیم شیر مادر برای نوزادش کافی است و او را سیر می کند یا نه، گرفتن وزن کودک است. اگر فرزند شما مطابق نمودارها یرشد وزن استاندارد وزن می گیرد، یعنی مشکلی در میان نیست و شیر شما هم برای سیر کردنش کافی است.

 

بنابراین اگر شیرخواری سینه مادر را درست می‌ مکمد اما همچنان به خوبی وزن اضافه نمی کند می توانیم نتیجه بگیریم که کم وزنی اش ناشی از کافی نبودن شیر مادر برای سیر کردن اوست. که در این حالت توصیه می کنیم که مادر شیرش را بدوشد و به نوزاد بدهدف دفعات شیردهی را بیشتر کند و در طول شب هم دو تا سه بار به کودک شیر بدهد. این مساله بسیار مهم است چون چربی شیری که در طول شب ترشح می شود نسبتا بالاست و به سیر شدن و گرفتن انرزی بیشتر کمک می کند. از طرف دیگر شیر داد به کودک در طول شیر به تولید شیر بیشتر در سینه مادر هم کمک می کند.


البته به غیر از وزن گیری نشانه دیگر همچون میزان ادرار و مدفوع شیرخوار در طول روز، خواب آرام و... هم می تواند از سایر علائمی باشد که به ما نشان می دهد شیرمادر برای کودک کفایت ی کند. به هر حال اگر روند وزن نگرفتن این شیرخوار همچنان ادامه داشته باشد باید با یک متخصص مشورت کنند تا معاینات لازم صورت گیرد.


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 25 بهمن 1393برچسب:, | 10:27 | نویسنده : پریسا |

. فقط در مورد پسر بچه ها

موقع تعویض پوشک پسر بچه خود، قبل از بستن پوشک، سر آلت تناسلی او را به سمت پایین قرار دهید تا موقع ادرار کردن، ادرار او از بالای پوشک بیرون نزند.

همچنین مراقب باشید در فاصله بین باز کردن پوشک کثیف و پوشاندن پوشک تمیز، پسرتان ادرار نکند. می توانید در این فاصله، یک تکه پارچه روی آلت تناسلی او قرار دهید تا در صورت ادرار کردن، به اطراف نپاشد.

. پوشک را تند، ولی با دقت عوض کنید

اگر موقع تعویض پوشک، کودک شما بی قراری می کند و زیاد تکان می خورد، طوری که نمی گذارد پوشک او را عوض کنید، می توانید با دادن یک اسباب بازی به او، یا با صحبت کردن و شعر خواندن برای او و یا توسط حرکات اطرافیان، حواس او را پرت کنید و در این فاصله پوشک او را سریع، ولی با دقت عوض کنید. لذا از قبل باید روش سریع عوض کردن پوشک بچه را یاد گرفته باشید.

. بهترین راه پوشک کردن

اینکه چگونه کودک خود را پوشک می کنید، می تواند میزان کثیفی ناشی از آن را کم کند.

پوشک را باز کرده و کودک خود را به پشت روی پوشک بچه قرار دهید. قسمت جلویی پوشک را از وسط پاهای او عبور دهید و بالا بکشید، طوری که بتوانید طرفین پشت پوشک را به دو طرف جلوی آن با چسب بچسبانید. دقت کنید که پوشک درست در وسط بسته شود و چین خوردگی دور پای کودک را به داخل دهید.

. سوختگی پای کودک در اثر پوشک

وقتی پوشک خیس و کثیف برای مدت طولانی در پای بچه بماند و عوض نشود، می تواند باعث سوختگی پای او شود. برای جلوگیری از این مشکل، پوشک کودک خود را بلافاصله بعد از مدفوع کردن، عوض کنید. همچنین در صورت ادرار کردن، زود به زود عوض کنید.

در صورت سوختگی پای کودک، هنگام تعویض پوشک بچه، پماد مخصوص سوختگی پای کودک مثل کالاندولا، ان ان، زینک اکسید و یا پناتن (penaten) به پوست او بمالید و بعد پوشک را ببندید. همچنین پوشک را خیلی سفت و محکم نبندید.

برای درمان، محل سوختگی را با آب ولرم بشویید. موقع شستن، خیلی پوست کودک را نمالید.

پوشک را شل ببندید و یا حتی موقع خواب، به او پوشک نپوشانید.

. غذای کودک مقصر است؟

گاهی اوقات، سوختگی پای کودک در اثر پوشک نیست، بلکه وقتی بچه خوردن غذاهای جامد را شروع می کند، در معرض ابتلا به سوختگی پوشک است.

همچنین موقع اسهال کودک یا داشتن یک بیماری عفونی و یا وقتی کودک یا مادر او آنتی بیوتیک مصرف می کند، پاهای کودک ممکن است در پوشک بسوزد.

اگر سوختگی پای کودک در پوشک بعد از 2 تا 3 روز بهتر نشد و یا اگر پای کودک دچار تاول یا زخم های چرکی شد، هر چه سریع تر کودک خود را نزد پزشک متخصص اطفال ببرید.

پوشک پارچه ای یا پوشک یکبار مصرف؟

انواع پوشک بچه با قیمت های مختلف وجود دارد که هر فردی بسته به سطح درآمد خود می تواند از آن ها استفاده کند.

برخی بچه ها نسبت به مواد موجود در برخی پوشک های یکبار مصرف حساسیت نشان می دهند. در این حالت می توان مارک پوشک را عوض کرد و یا از کهنه پارچه ای استفاده نمود.

 

البته پوشک پارچه ای بچه (کهنه بچه) هم شاید نتواند به خوبی پوشک یکبار مصرف، پاهای کودک را خشک نگه دارد، زیرا پوشک های یکبار مصرف دارای مواد جاذب رطوبت هستند و مدت طولانی تری می توانند پاهای کودک را خشک نگه دارند.

 

باز هم تأکید می کنیم که پوشک خیس و کثیف می تواند باعث سوختگی پای کودک شود، لذا زود به زود او را عوض کنید، حالا چه پوشک یکبار مصرف باشد و چه کهنه پارچه ای.
موقع سوختگی پای کودک، باید نوع پوشک را تغییر دهید و سعی کنید از پوشک با الیاف طبیعی استفاده کنید که البته گران تر هم هستند. همچنین می توانید از کهنه پارچه ای ضد حساسیت و با الیاف مرغوب استفاده کنید.

 

اما از آنجا که پوشک یک بار مصرف نیازی به شستن ندارد و کمتر هم ادرار و مدفوع بچه در آن پس می زند (کمتر لباس بچه و اطرافیان کثیف می شود)، بیشتر مادرها ترجیح می دهند به جای کهنه پارچه ای، از پوشک آماده استفاده کنند، هر چند که هزینه بیشتری هم به آن ها تحمیل کند.

 

هنگام شب بیشتر مراقب باشید

موقع خواب شب، یک «دو برابر کننده پوشک» به کهنه بچه یا پوشک او اضافه کنید.

«دو برابر کننده پوشک»، یک پارچه ضخیم و یا یکبار مصرف است که قدرت جذب رطوبت توسط پوشک را در شب خیلی زیاد می کند. تصویر روبرو این پارچه را نشان می دهد.

همچنین می توانید از پوشک های مخصوص شب استفاده کنید.

قبل از خواب شب، پوشک کودک خود را عوض کنید، حتی اگر خواب است.

اگر او قبل از خواب شیر خورده است و یا پوشک او کثیف است، او را عوض کنید

اندازه پوشک را به درستی انتخاب کنید

اگر می بینید ادرار کودک مرتبا از پوشک او پس می زند و یا پاهای او در محل بستن پوشک قرمز می شوند، ممکن است پوشک او برایش کوچک شده باشد.

اگر پوشک برای کودک کوچک باشد و سفت بسته شود، می تواند باعث قرمزی و حتی بریدگی و سوختگی پای کودک گردد.

اگر اندازه پوشک خیلی بزرگ یا خیلی کوچک باشد، باعث اذیت کودک می شود.

لذا موقع خرید دقت کنید پوشک متناسب با سایز کودک خود را انتخاب کنید. اندازه پوشک ها بر اساس وزن کودک، با عدد روی بسته بندی آن ها مشخص شده است، مثلا برای کودک 10 تا 15 کیلوگرم پوشک شماره 2 یا 3.

از بوی بد پوشک جلوگیری کنید

برای جلوگیری از پخش شدن بوی پوشک کثیف در فضای خانه، پوشک را کاملا ببندید (مطابق شکل) و آن را در کیسه زباله بریزید و در کیسه را ببندید.

روزی یک بار، کیسه زباله مخصوص پوشک بچه را از خانه بیرون ببرید و درون سطل زباله کوچه خود بریزید.

اما به یاد داشته باشید که وقتی پوشک های کثیف را درون کیسه نایلونی انداختید، ابتدا در کیسه را محکم ببندید و سپس در سطل بزرگ زباله کوچه خود بیندازید تا پوشک های کثیف باز نشوند.

کهنه پارچه ای بچه را نیز فورا بشویید و نگذارید بماند تا بوی آن در خانه پخش شود.

با مواد بودار نشویید

کهنه پارچه ای بچه را با آب و مواد شوینده مخصوص مثل صابون لباس بچه بشویید و جلوی آفتاب پهن کنید تا خشک شود.

صابون مخصوص لباس بچه، بدون بو و مواد آلرژی زا است، لذا باعث حساسیت پوستی کودک نمی شود. از مواد شوینده معطر برای شستن لباس و کهنه های بچه استفاده نکنید.

اگر هم می خواهید در ماشین کهنه شوی، کهنه های کودک خود را بشویید، ابتدا ادرار و مدفوع کودک را با دست زیر آب بشویید و سپس در ماشین بیندازید.

برای شستن لباس کودک، آن ها را جدا از لباس سایر افراد خانواده در ماشین لباسشویی بریزید و از مواد شوینده بدون بو استفاده کنید.

 


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 18 آبان 1393برچسب:, | 12:32 | نویسنده : پریسا |

اگر دوست دارید کودکان شما تغذیه سالمی داشته باشند، انواع مغزها، میوه و سبزی‏ ها را در برنامه غذایی‌ شان بگنجانید.

 

این روزها کودکان در محیط بسیار آلوده ‏ای زندگی می‏کنند و در معرض تماس با فلزات سنگینی چون سرب، جیوه و کادیوم هستند که به مرور زمان در بدن آنها جمع می‌شود. این تجمع می‏تواند باعث بروز مشکلاتی مانند ناتوانی در یادگیری، بیش ‏فعالی و افسردگی در آنها شود، بنابراین در برهه‏ ای از زمان که رشد کودک سریع‌تر می‌شود، باید به مساله تنوع و تعادل در برنامه غذایی آنها توجه بیشتری داشت و مراقب بود خوراکی‌های کم‌ارزش نخورند.

 

ژله یکی از همین خوراکی‌های کم‌ارزش است ولی بیشتر والدین با این تصور اشتباه که در استحکام استخوان‌ها تاثیر دارد، آن را به عنوان دسر در برنامه غذایی فرزندان خود می‏ گنجانند درحالی که می‌توان به جای آن منابع غذایی بسیار غنی از کلسیم مانند شیر، ماست، کنجد، بادام و انواع کلم‏ ها را كه تامین‏ کننده کلسیم مورد نیاز بدن هستند، در برنامه غذایی آنها قرار داد.

 

در حال حاضر، ژله‏ های آماده موجود در بازار که با رنگ‏ها و طعم ‏های مختلف عرضه می ‏شوند، از نظر تغذیه ‏ای مناسب کودکان نیستند زیرا در بروز حساسیت در آنها نقش دارند و ممکن است در برخی از بچه‌ها که زمینه آلرژی دارند، باعث بروز حساسیت به صورت خس‌خس سینه یا کهیر شوند.

 

اگر می‌خواهید بچه‌ها تغذیه سالمی داشته باشند، انواع مغزها، میوه و سبزی‏ها را در برنامه غذایی‌شان بگنجانید و با استفاده از مخلوط آبمیوه‏ های طبیعی با ژلاتین ‏های استاندارد، ژله خانگی تهیه کنید. می‏ توانید علاوه بر آبمیوه‏ های طبیعی، انواع میوه‏ ها یا بستنی را نیز به ژله اضافه کنید.

 

هرچند بهتر است به جای اینکه ذائقه کودک را به چنین خوراکی‏هایی عادت دهید، ترکیبی از انواع مغزها یا مخلوطی از سالاد میوه (ترکیب میوه‏ ها همراه با کنجد، بادام یا گردو) را در برنامه غذایی او بگنجانید و به عنوان میان‏ وعده ‏ای سالم در اختیارش قرار دهید تا قسمتی از نیازهایش به انواع ریزمغذی‏ ها تامین شود زیرا توان مقاومتی کودکان امروزی در مقابل عوامل بیماری‏زا و آلودگی‏های احتمالی به دلیل بدغذایی، کم‏ خوابی و رعایت نكردن تناسب در مصرف موادغذایی، بسیار ضعیف است و معمولا بعد از سن 3 سالگی، مصرف تنقلات و کم ‏تحرکی در کودکان باعث چاق ‏تر شدن آنها می‏شود بنابراین زمانی که می ‏توان کودک را به خوردن انواع مغزها تشویق کرد، لزومی ندارد خوراکی‏هایی مانند ژله را در برنامه غذایی آنها گنجاند.


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 18 آبان 1393برچسب:, | 12:28 | نویسنده : پریسا |

خوب یا بد تلفن های همراه برای کودکان و نوجوانان

 

هر روز بر تعداد کودکانی که از تلفن همراه استفاده می کنند، افزوده می شود. این که این روزها یک سوم بچه های 11 تا 14 ساله تلفن همراه دارند، این که مدارس با معضلی به نام تلفن همراه درگیر شده اند، این که امواج این تلفن ها بر سلامتی کودکان مان تاثیرات سو ء دارند و بسیاری موارد دیگر … همه و همه نشان هایی هستند برای من، تو و هر پدر و مادر دیگری که این فناوری را حساب شده تر و با دقت بیشتری در اختیار فرزندمان قرار دهیم. درست است که نمی توان وجود آن را انکار کرد و یا ممنوعیت کامل استفاده را صادر کرد. اما باید به دنبال راهی برای آموزش شیوه های صحیح استفاده از تلفن همراه به کودکان بود.


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 18 آبان 1393برچسب:, | 12:26 | نویسنده : پریسا |

یک آفتاب سوختگی شدید در دوران کودکی ممکن است خطر ابتلاء به سرطان پوست را بعدها در طول زندگی شخص افزایش دهد. مراقبت از کودکان در برابر تابش خورشید و تشعشعات مضر آن برای والدین بسیار مهم است. اینکار همیشه آسان نیست چرا که ورزشها و فعالیت های خارج از منزل کودکان مخصوصاً در تابستان وقت بسیاری را طلب می کند. حتی هوای ابری نیز مشکل زاست. بر اساس تحقیقات دانشمندان آمریکایی 60 – 80 درصد از تابش های خورشید می تواند از لایه های ابر نیز گذشته و به بدن یک شناگر در عمق یک فوتی ( 30 سانتی متری) آب (در استخر یا دریا) برسد. تشعشعات مضر خورشید می توانند از آب ، برف، شن و ماسه سفید نیز عبور نمایند . اگر چه ما می توانیم تابش خورشید را متوقف کنیم اما چند راه وجود دارد که خطر قرار گرفتن در معرض خورشید را در کودکان کاهش دهیم:

  • هنگام روز:هر وقت که امکان داشت کودکان را از تابش مستقیم خورشید دور نگاه داریم. بیشتر بین ساعت 10 صبح تا 2 بعدازظهر که تابش خورشید سوزان است.
  • کلاه: لبه کلاه وقتی که کلاه به طرز صحیحی استفاده شود کودک را از تابش مستقیم خورشید محافظت خواهد کرد. برای پرهیز از آفتاب سوختگی استفاده ازکرمهای ضدآفتاب مهم می باشد مخصوصا بر روی پوست گردن، گوشها و بینی.
  • لباس:اگر چه تابش های ماورا بنفش خورشید می توانند از لباس های نازک عبور کنند مخصوصا اگر خیس هم باشند پارچه هایی با بافتی ضخیم و سفت از شما در برابر این تابش ها بهتر محافظت می کنند

با متخصص کودک خود در مورد انتخاب کرم ضدآفتاب مناسب با ترکیبات مناسب برای کودک خود و نوع پوست او حتما مشورت کنید مخصوا در مورد کودکان زیر 2 سال خود. بچه های زیر 6 ماه باید ازتابش مستقیم آفتاب دور نگه داشته شوند. پوشاندن سطح بدن کودک با لباس بهترین نوع محافظت از پوست کودک می باشد.  البته استفاده ازکرمهای ضد آفتاب را هم نباید فراموش کرد. مالیدن مقدار کمی کرم ضد آفتاب بر روی دست ها وصورت مفید خواهد بود. بیاد داشته باشید که آسیب های ناشی از تابش خورشید در پوست جمع شده باقی می مانند. کودکان هر چه بیشتر در معرض تابش خورشی باشند احتمال بروز مشکلات پوستی هنگام بلوغ و بزرگی بیشتر می شود.

 

تذکر:قبل از استفاده از کرم ضدآفتاب بر روی پوست کودکان حتما آنرا بر روی قسمت کوچکی از پوستشان تست کنید تا وجود یا عدم وجود حساسیت کودکان به آن کرم مشخص شود. مشکلات وخطرات ناشی از تابش مستقیم خورشید متوقف شدنی نیست حتی وقتی که شما بزرگ می شوید این جریان ادامه دارد . بنابراین باید که به نصایح و دستورالعمل های مراقبتی دقیقا گوش کرده و عمل نمایید.  بدون در نظر گرفتن سن، به این مساله هم باید توجه کرد که مناطقی از پوست که بخیه خورده اند و یا زخمی از پیش دارند آسیب پذیر تر از بقیه مناطق پوست هستند.

 

مکمل های مورد نیاز

از آنجائیکه کرم های ضدآفتاب ساخت ویتامین D در پوست را دچار اختلال می کند بنابراین توصیه می شود که تمام کودکان در شروع دو ماهه اول زندگی خود ویتامین D خوراکی مصرف نمایند تا از بروز راشی تیسم(نرمی استخوان) و عوارض دیگر کمبود ویتامین D جلوگیری به عمل آید. درمورد کودکان حداقل دریافت (IU 200 ، واحد بین المللی) از ویتامین D بطور روزانه ضروری می باشد. حتی کودکانی که از شیر مادر تغذیه می شوند نیز باید این مقدار ویتامین  D خوراکی را مصرف نمایند. نگرانی های اخیر که موضوع تحقیقات بیشتری شده افزایش تعداد مبتلایان به راشیتیسم مخصوصا در مناطق شهری می باشد. (راشی تیسم بر اثر کمبود تابش آفتاب به پوست بدن و دریافت ناکافی از ویتامین D ایجاد می شود.) خورشید و تابش های آن منبع مناسبی برای ویتامین D می باشد، اما اندازه گیری میزان تابش خورشید بسیار مشکل است. عواملی مانند تعداد رنگدانه های موجود در پوست کودک، تابش آفتاب به پوست و … بر میزان ویتامین D که بدن تولید می کند موثر است.

مخصوصا کودکانی که با شیر مادر تغذیه می شوند بیشتر در معرض ابتلا به کمبود ویتامین D  و راشی تیسم می باشند چرا که شیر مادر حاوی مقدار کمی ویتامین D می باشد در نتیجه کودکان شیرخوار در معرض عوارض کمبود ویتامین D قرار می گیرند. نوع کرم (یا ژل یا لوسیون یا اسپری) ضد آفتاب کودکان باید به شکلی انتخاب شود که استفاده از آن راحت باشد و به داخل چشم و یا دهان آنها وارد نشود. از محصولات مخصوص کودکان حتما استفاده نمایید زیرا اینگونه محصولات ملایم تر و مناسب تر هستند. از محصولاتی که روی آنهابر چسبهای” بدون مواد تحریک کننده“non-irritating  یا” بدون عطرمواد خوش بو کننده”  fragrance free ویا” ضد حساسیت” (hypoallergenic) نوشته شده استفاده نمایید . کرم های محافظت از پوست در برابر تابش های مضر خورشید (کرم های ضدآفتاب) که برای کودکان بزرگتر تهیه شده اند نیز با رعایت بعضی از احتیاط های معمول برای کودکان کوچک و نوزادان مناسب هستند. مثلا  کرم های ضدآفتاب کودکان و بچه های بزرگتر حاوی رنگهای شادی و جذابی می باشند که مخصوصا برای جلب نظر بچه ها و تشویق آنها به استفاده از اینگونه کرم ها طراحی و ساخته شده اند. ممکن است نوزادی که این کرم ضدآفتاب را استفاد می کند مقداری از ترکیبات اضافی را با انگشت به داخل دهان گذاشته و بخورد. البته مقدار کم این مواد خطرناک نیستند اما بهترین راه دورنگاه داشتن این مواد از دسترس کودکان و استفاده نکردن از آنها می باشد.

برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 18 آبان 1393برچسب:, | 12:19 | نویسنده : پریسا |

موسیقی درمانی رشته های موسیقی ودرمان را باهم تلفیق و ترکیب می کند تا درمان و وسیله ای خلاق را فراهم کند این روش الگوه های موسیقی رابا رویکردهای انسانی ، روان پویایی، رفتاری وبیولوژیکی – طبی تلفیق می کند تا کمک کند که درمان جویان به اهداف درمانی که معمولاً ماهیتی روانی، جسمانی ، عاطفی ، اجتماعی ویا معنوی دارند، نائل شوند . مشکلات یا نیازها از طریق رابطه درمانی میان درمانجو وموسیقی درمانگر وهمچنین مستقیماً از طریق خود موسیقی مورد بررسی قرار می گیرند .

موسیقی یکی از اجتماعی ترین انواع هنر است که به شیوه های بسیار مختلفی بین انسانها ارتباط برقرار می کند. بررسی های متعددی درخصوص تغییرات فیزیولوژیکی مفیدی که توسط موسیقی برروی خلق وخو ، فشار خون ، تنفس ، ضربان قلب ، تعرق ، بازده قلبی ، نبض ، کشش عضلات ، درد وتسکین درد به وجود می آید ، انجام گرفته است . موسیقی به لحاظ درمانی به عملکرد جسمانی ، روان شناسی ، شناختی ، رفتاری ، ویا اجتماعی می پردازد .

متخصصان موسیقی درمانی درشرایط گوناگونی باافرادی که دچاراختلال عاطفی هستند،

با معلولین ذهنی باافرادی که دچار ناتوانی یادگیری هستند،وباافرادی که دچار مشکلات

جسمانی هستند ، کار می کنند . متخصصین موسیقی درمانی همچنین با درمان جویان دچار اختلالات روانی ، افراد دارای مشکلات ناشی از مصرف الکل ومواد مخدر ، وافراد مبتلا به اختلالات نورولوژیکی وافرادی که بطور علاج ناپذیری بیمار هستند ، کار می کنند . متخصصین موسیقی درمانی خدمات خود را در مراکز مراقبتی ماهرانه ومتوسطه ، درمراکز مراقبتی وپرورش بزرگسالان ، دربیمارستان های توانبخشی ، در تسهیلات مراقبتی منازل مسکونی ، دربیمارستان ها ، درمراکز مراقبت های روزانه بزرگسالان ، درمراکز بازنشستگی ،در مراکز وخانه های سالمندان ، دربرنامه های ارزیابی سالمندان ، درمراکز درمان بیماریهای روانی ، ودرسایر مراکز ارائه می دهند . متخصصین موسیقی درمانی همچنین برای موسسات تامین کننده مراقبت های درمانی درمنازل نیز کار می کنند . ازموسیقی درمانی همچنین درمورد افراد سالم وتن درست برای کمک به کاهش استرس ، درزایمان کردن خانم ها ، ودر بازخورد بیولوژیکی استفاده می شود . فرصت های پیش رفته برای تحصیل ومشاغل خصوصی نیز دراین زمینه امکان پذیر است .

موسیقی درمانی برای خانواده ها و کودکان

· زمینه ای برای تشریک تجربیات ولذت وخوشی مشترک به عنوان یک زوج یا خانواده را فراهم می کند .

· به شیوه ای مثبت وخلاق به گذران وقت وزمانی که با یکدیگر صرف می شود معنا می بخشد .

· ازطریق تعامل درمانی کلامی وغیر کلامی برای خانواده ها اتحاد وصمیمیت را حاصل می نماید .

· تمامی حواس را تحریک می کند وکودک را درسطوح مختلف شامل می گردد . این رویکرد “چندحالتی” مهارتهای رشد وپیشرفت را ترویج می کند.

· امکان وقوع طبیعی و مکرر نمایش را فراهم می کند.

· تضادهارا برطرف می کند ، وبه روابط قویتر خانوادگی وگروه همسالان وهمچنین تغییرات مثبت در خلق وخو وحالات احساسی وعاطفی منتهی می گردد .

· می تواند به کودک دراداره موقعیت استرس زا کمک کند .

· اجتماعی شدن ، بیان حال ، برقراری ارتباط وپیشرفت وتکامل حرکتی را تشویق می کند وهمچنین به کشف احساسات شخصی ومسائل درمانی از قبیل عزت نفس یا بینش شخصی کمک می نماید .

· آزمون واقعیت ، حل مسائل ، تمرکز حواس ، حیطه توجه را بهبود می بخشد وهمچنین استقلال ومهارتهای تصمیم گیری را ایجاد می کند .

· چون مغز، موسیقی را درهردو نیمکره مغز پردازش می کند ، بنابراین موسیقی می تواند عملکرد شناختی را تحریک کند ومی توان از موسیقی برای ترمیم بعضی از مهارتهای کلامی / یا زبانی استفاده کرد . (بارتلت ، کافمن ، اسملت کوپ ،1993 ؛ بولت ،1996) .

موسیقی درمانی می تواند به عنوان دریچه مثبت برای تعامل بکار رود ، وفعالیتهای تفریحی را فراهم سازد که والدین ،فرزندان وخانواده های گسترده را شامل گردد . اغلب اوقات موسیقی درمانی این امکان را به وجود می آورد که خانواده ای با تظاهر یافتن نقاط قوت فرزند خود درمحیط موسیقی درمانی با دید دیگری به فرزند خود نگاه کنند . موسیقی درمانی می تواند درمانی التقاطی باشد که مفاهیم موجود در روان درمانی “راجرزی” (انسانی) رفتارگرایی شناختی (یعنی گفتار شخصی مثبت ) وروان درمانی “یونگ” ( آنالیتیک یا روان تحلیلی ) رادربرمی گیرد تابه درمان جویان برای نیل به اهداف درمانی آنها کمک کند .

متخصصین موسیقی درمانی درشرایط بسیار متنوعی درکار باافراد دچار آشفتگی عاطفی، افراد دچار ناتوانی یادگیری، افراد عقب مانده ذهنی ، وافراد دارای مشکلات جسمانی موفق بوده اند .

متخصصین موسیقی درمانی همچنین با درمان جویان دچار اختلالهای روانی ، افراد دارای مشکلات استعمال مشروبات الکلی ومواد مخدر ، افراد دچار اختلال های نورولوژیکی ( عصب شناختی وافرادی که دارای بیماریهای علاج ناپذیر هستند ، کار می کنند . از موسیقی درمانی همچنین درمورد افراد سالم استفاده می شود تابه آنها درکاهش استرس ، در زایمان ، ودر بازخورد بیولوژیکی کمک کند (بارتلت، کافمن ، اسملت کوپ،1993 ، بولت ،1996 ) .


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 18 آبان 1393برچسب:, | 12:19 | نویسنده : پریسا |
در بخش‌های قبلی، کودکان از نظر تکاملی به 4 گروه (کاملا سالم، به‌ظاهر سالم، بیمار و سرآمد) تقسیم و درباره نوزادان و شیرخواران کمتر از 3 ماه و علایمی که حاکی از عدم سلامت تکاملی و رشدی آنهاست صحبت شد…

 در این یادداشت، روی توانایی‌های عمده‌ای که باید یک شیرخوار 6 ماهه داشته باشد و اگر آنها را کسب نکرده باشد، در معرض خطر پیشرفت اختلالات تکاملی است بحث می‌کنیم. هر کودکی که تا سن 6 ماهگی، یکی از 14 ویژگی زیر را داشته باشد، نیازمند بررسی‌های بیشتری از سوی پزشکان برای ارزیابی وضعیت تکاملی است:

1. وزن وی كمتر از 2برابر وزن تولدش باشد،

2. دور سر وی موازی با خطوط منحنی رشد دور سر در كارت رشد تغییر نكرده باشد،

3. در به خواب رفتن مشكل داشته باشد. مثلا بسیار خواب سبكی داشته باشد یا طول مدت هر بار خواب وی مخصوصا در شب‌ها كمتر از 1 ساعت باشد،

4. وقتی به گریه می‌افتد به سختی آرام نشود و معمولا خودش آرام ‌شود،

5. هنوز وقتی انگشتانش (دست‌ها یا پاها) چیزی را لمس می‌كند آنها را ناخودآگاه چنگ می‌زند،

6. وقتی با کمک بالش او را در حالت نشسته می‌گذاریم، نمی‌تواند برای لحظه‌ای خود را نگه دارد،

7. وقتی دست‌های او را در حالتی که به پشت خوابیده و بیدار و سرحال است می‌گیریم تا او را بلند کنیم، گردن وی به عقب می‌افتد،

8. وقتی خوابیده است عمدتا پاهای وی مثل قیچی همدیگر را قطع می‌کنند،

10. غان و غون نمی‌کند و وقتی آرام است به صدای جغجغه یا اطرافیان که با وی صحبت می‌کنند توجهی ندارد،

11. اکثرا قیافه خیلی رسمی، جدی و موقر دارد،

12. با چشم‌هایش هوشیارانه به اطراف نگاه نمی‌کند،

13. به مادر یا کسی که او را بغل می‌کند خیلی نگاه نمی‌کند

14. کارهایی را که قبلا می‌توانسته انجام بدهد، نمی‌تواند انجام بدهد. به عنوان نمونه در نشستن تعادل خوبی داشته ولی حالا باید مواظب سقوط وی باشیم. توانایی جدیدی مثل سینه خیز رفتن را هم شروع نکرده یا از عهده انجام کارهای فوق بر نیاید.

باید توجه داشت كه شیرخواران در این سن می‌توانند به دو طرف بغلتند و وقتی چیزی از دستشان گرفته می‌شود واكنش نشان می‌دهند. به تدریج در برخورد با افراد ناآشنا غریبی می‌كنند و به گریه می‌افتند یا در آغوش آنها نمی‌روند و وقتی پوشك آنها باز می‌شود به طور طبیعی به اندام تناسلی خود دست می‌زنند.

کم‌کم روی شکم سینه خیز می‌روند. در طول روز حدودا 2 بار می‌خوابند. شب‌ها وقتی بیدار می‌شوند نباید از جایشان برداشته شوند بلکه باید با لالایی گفتن باید مجددا به خواب بروند. تلاش کنید زمان خواب كودك را منظم کنید تا هر شب سر ساعت خاصی به خواب رود. این سن مناسب شروع تغذیه کمکی در شیرخوارانی است که قبلا به دلایل پزشکی غذا را شروع نکرده‌اند.


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 18 آبان 1393برچسب:, | 12:17 | نویسنده : پریسا |

یکی از دردناک ترین اقداماتی که والدین مجبورند برای فرزندشان انجام دهند تحمل گریه ها و بی قراری های او بعد از واکسیناسیون است. کودک شما در بدو تولد، ۲،۴، ۶، ۱۲ ماهگی باید واکسن سه گانه سرخجه، کزاز و سیاه سرفه را روی رانش بزند و متحمل درد شود. کودک ممکن است بعد واکسیناسیون چندان بی تابی نکند، اما برخی بچه ها چند ساعت بی وقفه جیغ می زنند.

 

پرستاری که این تزریق را انجام می دهد ممکن است توصیه کند برای کاهش درد فرزندتان قطره استامینوفن استفاده کنید. یادتان باشد این قطره دوز مشخصی برای استفاده دارد و نباید برای ساکت کردن فرزندتان هر چقدر دل تان خواست به او استامینوفن بدهید.

 

نباید برای پیشگیری از تب به فرزندتان قطره استامینوفن بدهید، بلکه اگر متوجه شدید دچار درد و تب شدید است تنها به مدت ۴۸ ساعت آن هم هر ۶ ساعت( در صورت تب خیلی شدید) و هر ۸ ساعت ( برای تب خفیف) یک بار آن هم ۵ تا ۱۰ قطره کافی است. تاکید می کنم استامینوفن را بیشتر از این مقدار به فرزندتان ندهید. هشدار دوم این که هیچ داروی دیگری را سر خود به فرزندتان نخورانید. برای پیشگیری از اختلال در اثر واکسن بهتر است محل درد را کمپرس سرد یا یخ بگذارید. مطمئنا تحمل جیغ های فرزندتان بی اندازه مشکل است. برای آرام کردنش می توانید او را در آغوش بگیرید تا احساس امنیت کند. دمای خانه را در حد متعادل نگه دارید و سکوت را برقرار کنید تا راحت بخوابد و ۴۸ ساعت از زمان واکسیناسیون بگذرد.


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 18 آبان 1393برچسب:, | 12:15 | نویسنده : پریسا |

بهداشت و سلامت کودکان نیاز به اختصاص شوینده های مناسبی دارد که اطلاع والدین از آنها می تواند در تامین سلامت و بهداشت پوست و پیشگیری از بیماری های عفونی کودکان موثر باشد….

 کودکان به علت سوزش چشم ها در اثر شوینده های بزرگسالان از حمام می ترسند. صابون های مخصوص کودکان به علت خاصیت بسیار ضعیف قلیایی و مواردی pH خنثی، مانع سوزش چشم می شود. همچنین با اضافه کردن پروتئین های مخصوص و اسیدهای چرب که ترکیبی بسیار ملایم است ضمن اثر پاک کنندگی، مانع هرگونه تحریک پوست و چشم می شود. از طرفی اسیدهای چرب موجود در صابون بچه بعد از استحمام مانع خشکی پوست می شود. صابون های بچه فاقد اسانس های مصنوعی هستند بنابراین ایجاد حساسیت پوستی نمی کنند. به همین دلیل در بزرگسالانی که پوست حساس و خشکی دارند پزشکان برای استحمام صابون بچه را تجویز می کنند.


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 18 آبان 1393برچسب:, | 12:9 | نویسنده : پریسا |

وقتی اولین دندان کودک درآمد یا قبل از سن یک سالگی، کودک را پیش دندانپزشک ببرید تا هم به آنجا عادت کند و هم جلوی مشکلات و بیماری های بعدی دندان گرفته شود.
 
 احتمالا خود شما هم وقتی کودک بوده اید، از رفتن پیش دندانپزشک می ترسیده اید؛ اما راه هایی وجود دارد که جلوی این اتفاق را برای فرزند شما بگیرد.

 اگر یکی از اعضای خانواده برای رفتن پیش دندانپزشک استرس داشته باشد، اغلب اضطراب او به کودک منتقل می شود؛ ضمن اینکه کودکان بر اساس حرف پدرشان تصمیم می گیرند دندانپزشک چیز خوبی است یا بد است. به هر حال، راه هایی هم هست که ترس بچه را کم کند:

- حتی اگر فرزندتان دندان هم ندارد، باید لثه او را با مسواک مخصوص بچه ها یا پارچه مرطوب پاک کنید. این کار او را برای آینده آماده می کند.

- وقتی اولین دندان کودک درآمد یا قبل از سن یک سالگی، کودک را پیش دندانپزشک ببرید تا هم به آنجا عادت کند و هم جلوی مشکلات و بیماری های بعدی دندان گرفته شود.

- با بچه ها در این باره حرف بزنید، مثلا برای شان کتابی درباره رفتن پیش دندانپزشک بخوانید و برای آنها از تجربه های خوب خودتان در دندانپزشکی حرف بزنید.

- توی خانه کودک را روی مبل بخوابانید و دندان هایش را امتحان و تمیز کنید و ادای دندانپزشکی را درآورید تا بداند در مطب، با چه چیزی روبرو می شود.

- یکی از کتاب ها یا اسباب بازی های کودک تان را با خود به مطب ببرید تا حس آشنایی و صمیمیت با محیط را داشته باشد.

- حتی اگر خودتان تجربه بدی داشته اید، جو را مثبت کنید و درباره درد و ناراحتی حرف نزنید.

- قبل از اینکه برای معاینه بروید، یک بار کودک تان را به مطب ببرید تا با دکتر و کارکنان آنجا آشنا شود.

- ترجیحا پیش دندانپزشک مخصوص کودکان بروید.

- اگر حال این کارها را ندارید، بچه دار نشوید.


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 18 آبان 1393برچسب:, | 12:6 | نویسنده : پریسا |

اختلال نقص چیست؟ دلایل اختلال نقص چیست؟ عوامل اختلال نقص چیست؟ به گزارش تکناز علائم و نشانه های اختلال نقص توجه – بیش فعالی می تواند والدین را با چالش های بسیاری مواجه کند. این کودکان اغلب وسایلشان را گم می کنند، در انجام و پیگیری تکالیف مشکل دارند، و هنگامی که نیاز است تا برنامه ای را مدیریت کنند یا گزینه ای را انتخاب کنند دچار پریشانی می شوند. تکانشگری از دیگر چالش های مربوط به این اختلال است که منجر به مخالفت و درگیری کودکان با والدین می گردد. چرا که آنها نسبت به محرکها بیش از حد حساس هستند و نسبت به شکست و ناکامی واکنش نامناسبی نشان می دهند. در نتیجه والدین ممکن است زمان دشواری را پشت سر بگذارند تا بتوانند یک ساختار بدون فشار و استرس را در خانه ایجاد کنند.

کودکان مبتلا به ADHD می دانند که چه باید بکنند اما نمی توانند آنچه را که می دانند انجام دهند. والدین معمولا نمی دانند چه زمانی باید راسخ و محکم رفتار کنند و چه مواقعی باید صبور باشند . والدین نمیدانند تغییر در سبک زندگی و درمانهای خاص تا چه حد موثرند و اصلا کدامها سودمندتر می باشند. همچنین تا حدزیادی نگران وابستگی و اعتماد بنفس پایین کودکانشان نیز هستند.


خوشبختانه اگر چه چالش های زیادی در ارتباط با ADHD وجود دارد اما استراتژی های موثری برای کنار امدن با این چالش ها وجود دارد. کاپالکا و پالادینو 16 نکته و استراتژی موثر را مطرح می کنند که به شرح زیر می باشد:....


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 17 آبان 1393برچسب:, | 11:5 | نویسنده : پریسا |

کلماتی که نباید به فرزندانتان بگویید

- گذاشتن اسم روی بچه ها ” لال ” یا ” بچه بد “

 اگر کودکان را نامهایی مانند احمق و تنبل و… بنامید باور می کنند که دارای این صفات و خصوصیات است. به علت آسیبی که به کاربردن این نامهای منفی به شخصیت بچه ها وارد می کند اعتماد به نفس او از بین می برد. اگر کودکی به صفت « زشت » نامیده شود ممکن است از حضور در جمع و بازی با دیگران خودداری کند اگر بگویید:‌ « کمرو» از ارتباط با همسالان و بزرگترها پرهیز می کند. چه باید گفت: با جمله ای مثبت توجه بچه را به رفتاری معطوف کنید که باید تغییر دهد. « این اتاق نامرتب و به هم ریخته است » یا « کاغذ و مدادهایت روی زمین پخش شده و باید جمع شود.»

۲- طـــرد کـــردن بچه ها ” ای کاش به دنیا نمی آمدی ” یا ” هیچکس ترا دوست ندارد “

طرد کردن بچه ها نشان دادن نفرت یا تمایل به جدایی از آنهاست. برای یک کودک دوست داشته نشدن از طرف فردی که او را به دنیا آورده به معنی دوست نداشتن از طرف همه افراد است. آنچه که یک کودک باید بداند این است که پدر و مادر بدون هیچ قید و شرطی دوستش دارند. چه باید گفت: هر روز با او گفتگو کنید و بگویید « دوستش دارید » و در آغوشش بگیرید.

۳- منفــــی بافــی ” لیاقت چیزی را نداری یا جات تو زندونه ”

بچه ها با کلمات و جمله هایی که به آنها می گوییم، بزرگ می شوند یک پژوهشگر با عده ای زندانی گفتگو و مصاحبه کرد. از آنها پرسید که به چند نفر از آنها هنگام بچگی گفته شده که زندانی خواهند شد؟ با کمال تعجب دریافت که تقریباً با پاسخ همه آنها به این سوال مثبت بود. والدین باید آینده خوبی را برای بچه ها ترسیم و پیش بینی کنند.

۴ – مقصــر داشتن بچه ها هنگام بروز مشکلات ” تو دلیل دعوای من و پدرت هستی “

مقصردانستن کودک هنگام مشکلات به این معنی است که او به دلیل کاری که به دیگران انجام داده اند سرزنش می شود بچه ها هدف آسان و در دسترس برای به گردن گرفتن تقصیر دیگر اعضای خانواده هستند. اگر بچه ها باید یاد بگیرند که مسئولیت کارهایشان را به عهده بگیرند ما باید نمونه ای از مسسولیت پذیری در برابر اشتباهات و ضعف هایمان باشیم. چه باید گفت: اگر عصبانی شدید به محض بدست آوردن خونسردی٬ از کودک معذرت بخوهید و مثلاً بگویید:« ببخشید دعوات کردم امروز خسته بودم. »

۵ – انتظارات نابجــا ” نمره ات ۱۷ شده پس ۳ نمره دیگر چه شده است تو فقط باید ۲۰ بگیری.”

پدر و مادرانی که از فرزندان خود انتظارات بی جادارند آنها را مجبور می کنند که بهترین بازیکن باشند یا در مدرسه نمره ۲۰ بگیرند. پیامی که پشت این عمل پنهان شده این است که تو در مدرسه به اندازه کافی خوب نیستی. داشتن انتظار بی جا تنها اعتماد به نفس کودک را از بین می برد. چه باید گفت؟ با تاکید به نکات مثبت بگوئید: خیلی عالی است که نمره های ۲۰ زیادی در کارنامه ات داری اشکالی ندارد نمره ۱۷ گرفتی چون تو تمام سعی خود را کردی و هر انسانی ممکن است اشتباه کند سعی کن اشتباهاتت در آینده کمتر شود لزومی ندارد همیشه و همه کس نمره ۲۰ بگیرند.

۶- مقـــایسه کـــردن ” چرا مثل پسرخاله ات نیستی ؟ وقتی به سن تو بروم، دو کیلومتر پیاده به مدرسه می رفتم. وقتی به کودک می گویید که رفتارش مثل خواهرش خوب نیست.

تخم حسادت و بددلی را بین فرزندان خود می کارید. بچه ها نباید در خانواده و فامیل مقایسه شوند چون در مقابل خواهران و برادران خود احساس بی ارزشی و بد بودن را خواهند داشت. حتی تعریف مثبتی هم می تواند همین نتیجه را داشته باشد. وقتی می گوید: « تو در بازی فوتبال از برادرت بهتری » همان احساس مقایسه و ناسازگاری را بین آنها به وجود می آورید. بهتر است بگویید: تو در بازی فوتبال به اندازه برادرت هنگامی که به سن تو بود خوب هستی. از سال گذشته تا به حال در زبان پیشرفت کرده ای.

۷ – شـــرم زدگـــی ” باید از خودت خجالت بکشی. درست مانند یک بچه رفتار می کنی. نمی توانم باور کنم از این گربه کوچک می ترسی.”

هنگام خجالت٬ کودک٬ احساس می کند نقص دارد یا بی لیاقت است. خجالت کشیدن بیشتر از این که رفتار او را درست کند موجب از دست رفتن روحیه و تحقیر او می شود. برخی پدرها و مادرها با انگشت گذاشتن روی نقاط ضعف کودک، مانند شب ادراری او را تحقیر می کنند. خجالت زده کردن کودک موجب می شود که او عوامل تحقیرش را پنهان کند. بهتر است بگویید: گریه نکن٬ تو دیگر بزرگ شده ای. گربه آنقدرها هم ترسناک نیست.

۸ – تهدید کـــردن ” اگر نیایی می روم و اینجا تنها می مانی. اگر دوباره این کار را انجام دهی، به پلیس می گویم ترا ببرد.”

تهدید گفتن جمله یا کلمه اغراق آمیزی است که پدر و مادر به کار می برند تا کودک را بترسانند مانند این جملات: « اگر درست رفتار نکنی تمام استخوانهایت را می شکنم » تهدید موجب ترس در کودک می شود و او احساس می کند که در محیطی ناامن و پر از دشمن زندگی می کند. تهدید به تنها گذاشتن کودک برایش بسیار دردناک و سخت است چون او بسیار حساس است و برای نیازهای اساسی و اولیه زندگی با پدر و مادرش نیاز دارد. آنچه باید گفت: به بچه ها باید هشدار داد نه تهدید برخلاف تهدید٬ هشدار واقعی و معقول است. با گفتن جمله « اگر …. در نتیجه …» به او هشدار می دهید که نباید به رفتار بدخود ادامه دهد. مانند « اگر دوباره خواهرت را بزنی، دیگر نباید با او بازی کنی.»


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 17 آبان 1393برچسب:, | 11:3 | نویسنده : پریسا |

محققان می‌گویند کودکان و نوجوانانی که زیاد اس‌ام‌اس‌ می‌فرستند، در معرض خطرند. پدر و مادر غرق خواب‌اند اما فرزند نوجوان‌شان همچنان دارد اس‌ام‌اس می‌فرستد. این روزها نوجوانان، این کار را حتی هنگام عبور از خیابان‌های شلوغ هم انجام می‌دهند. حتی هنگامی که در کلاس درس هستند، دست‌های پنهان‌شده در پشت میزشان همچنان روی تلفن‌ همراه در حال فرستادن پیام‌های متنی است. پزشکان می‌گویند نوجوانان ممکن است آنقدر اس‌ام‌اس بفرستند که شست‌شان صدمه ببیند. این، پدیده‌ای است که برخی از پزشکان و روان‌شناسان را نگران کرده است. آنها معتقدند این وابستگی بچه‌ها به فرستادن اس‌ام‌اس به اضطراب، حواس‌پرتی در کلاس، نمره نیاوردن، آسیب ناشی از فشار مکرر و محرومیت از خواب منجر می‌شود.

 

دکتر مارتین جوف،‌ یک متخصص اطفال در شهر گرین‌برا در کالیفرنیا، اخیرا در بررسی دانش‌آموزان در دو دبیرستان محلی دریافت که بسیاری از نوجوانان هر روز صدها پیام متنی می‌فرستند. به گفته او، هر چند دقیقه یک بار یک اس‌ام‌اس برای‌ این نوجوانان می‌آید و حتی آخر شب می‌بینید که دارند تمام شب به این پیام‌ها جواب می‌دهند و به این ترتیب در نوجوانانی که از قبل هم مشکل خواب دارند، مشکلات خواب بدتر می‌شود.

 


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 17 آبان 1393برچسب:, | 11:0 | نویسنده : پریسا |
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
 کد عدم راست کلیک


  • فور باکس
  • کد شکل موس

    كد ماوس

    
  • سیمز